Monday, July 7, 2008

TOPIK 3 DERIA DAN SENI

3.1 PERKEMBANGAN KEPEKAAN DERIA
Pelajar mula mendapat kematangan dalam perkembangan
kepekaaan deria semasa ia masih bayi lagi iaitu ketika berumur
0-2 tahun. mula matang ketika berumur 6-12 tahun
-Sentuhan biasanya dilakukan dengan menggunakan jari. Ini
merupakan aspek perkembangan psikomotor yang mula-mula
diperolehi oleh kanak-kanak. Sebelum kanakkanak itu mula untuk
berbahasa.
-Mendengar melibatkan deria telinga. Untuk aktiviti yang
dijalankan pada deria ini lebih menumpukan kepada persoalan
apa yang mereka dengan?
-Melihat menggunakan deria mata yang mengakibatkan
pengamatan dan pemerhatian.
-Rasa merupakan gerak hati atau kata hati pelajar. membuat
sesuatu persepsi dengan tepat. Persepsi bermaksud seseorang
membuat interpretasi atau memberi makna kepada rangsangan
yang diterima oleh derianya.

Terdapat dua prasyarat bagi pembelajaran pergerakan.
ı Pelajar mesti mempunyai sikap dan tujuan yang positif
terhadap aktiviti pembelajaran
ı Dalam proses pembelajaran, pengetahuan yang sedia ada
dalam struktur kognitif pelajar harus digunakan untuk mengaitkan
dengan pelajaran baru.

-Hidu lebih menekankan kepada aspek penanggapan dgn
penekanan kepada strategi :
ı Kebolehan Mental Pelajar
setiap pelajar mendapat pembelajaran optima mengenai konsep
yang diajar oleh guru
ı Pendekatan Pengajaran
untuk membentuk penanggapan yang baik.
ı Pendekatan Inkuiri Penemuan
Pelajar mencari maklumat sendiri mengenai konsep melalui
situasi penyelesaian masalah. Pelajar akan berfikir dan menaakul
secara mental dengan menggunakan organ deria untuk
menyelesaikan masalah yang dihadapi.
ı Pendekatan Resepsi
Guru menyampaikan maklumat mengenai konsep secara
langsung dengan bergantung kepada pelajar.
ı Pendekatan Deduktif
Guru menghuraikan prinsip dan cirri-ciri penting dalam sesuatu
konsep dengan dikiuti dengan contoh-contoh spesifik yang
mengukuhkan konsep tersebut.

KEPENTINGAN KEPEKAAN DERIA
- Pancaindera ( telinga ) –Pemprosesan kognitif
- Gambar kereta ( alam sekitar )
- Otak manusia (pengamatan) ( apabila kereta berlanggar)
- Manusia sakit (penanggapan) konsep.

Persekitaran
Persekitaran memainkan peranan penting dalam meningkatkan
lagi perkembangan deria pelajar.

(a) Aspek Fizikal
ı Cahaya-dapat menerangi ruang bilik darjah.
ı Peredaran Udara-menimbulkan suasana pembelajaran dan
keselesaan pelajar.
ı Stor-tempat penyimpanan alat dan bahan serta hasil kerja
murid sama ada dalam bilik stor atau almari.
ı Panel dan Rak Pameran-untuk tujuan mempamerkan hasil
kerja murid.
ı Perabot
ı Kemudahan Asas
Sinki dan punca elektrik dipasang ditempat yang sesuai

(b) Aspek Emosi
ı Hiasan Dalaman-menggalakkan lagi interaksi pelajar
ı Ruang-menimbulkan suasana pengajaran pembelajaran yang
selesa dan kondusif
ı Peragaan Hasil Kerja-dapat membina keyakinan dan
kepuasan pelajar dalam menghasilkan kerja seni.

(c) Aspek Sosial
ı Interaksi Murid-dapat menggalakkan interaksi murid dengan
murid dan murid dengan guru.
ı Kemudahan Aktiviti Kumpulan
Faktor yang Mempengaruhi Kebolehan Kepekaan Deria dalam
Proses Pengajaran dan Pembelajaran
ı Jangkaan (rajah) ı Hubungan latar depan dan belakang
ı Penumpuan ı Tempoh masa ı Tugasan jelas
ı Pengalaman ı Susunan objek

Proses estetik dan daya kreativiti pelajar dapat dibahagikan
kepada empat iaitu

(A)merupakan proses individu melalui penajaman daya intuisi,
(b) Persepsi-Persepsi merupakan satu proses kesedaran dan reaksi
individu terhadap rangsangan. Faktor-faktor yang mempengaruhi
Persepsi
ı Jangkaan
ı Hubungan latar depan dan belakang
ı Penumpuan
ı Tempoh masa
ı Tugasan jelas
ı Pengalaman dan
ı Susunan objek
(c) Imaginasi-Merupakan daya khayalan atau kemampuan
menggambarkan sesuatu
(d) Konsepsi pelajar-Proses pembentukan konsep adalah untuk
menyesuaikan maklumat dalam rangsangan untuk membina
perhubungan yang mempunyai perkaitan dalam bentuk konsep
Penggabungjalinan
Penggabungjalinan bermaksud proses mengintergrasikan berbagaibagai
kemahiran untuk menghasilkan satu pelajaran yang
bersepadu dan menyeluruh serta mengelakkan bosan.

Ciri-ciri Penggabungjalinan
a) Ia merupakan integrasi beberapa kemahiran yang terdapat dalam
satu-satu kemahiran iaitu gabungan kem fokus dan kem sampingan
(b) Proses penggabungjalinan berlaku di antara kemahiran yang
berkaitan dengan secara bersepadu serta menyeluruh.
ı Kemahiran belajar untuk belajar- salin nota, ringkasan dll
ı Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis
ı Kemahiran pelbagai kecerdasan
ı Kemahiran generik-kem komunikasi,IT,kerja dlm kumpulan dll

Kebaikan Penggabungjalinan dalam Pengajaran
ı Sebagai pengukuhan kepada kemahiran yang telah diperolehi
daripada mata pelajaran lain
ı Kemahiran sampingan yang terdapat dalam penggabungjalinan
dapat membantu penguasaan kemahiran focus sebagai yang
dikehendaki dalam objektif pengajaran dan pembelajaran.
ı Pelajar berpeluang untuk menyatupadukan kem-kem yang perlu
dalam kehidupan.
ı Penggabungjalinan berkeupayaan menimbulkan suasana
pembelajaran yang menarik dan mengelakkan kebosanan.
ı Menggalakkan proses pertumbuhan dan perkembangan pelajar
secara seimbang, harmonis dan bersepadu.

No comments:

Post a Comment